Opas amerikkalaiseen jalkapalloon

Amerikkalainen jalkapallo saattaa alkuun vaikuttaa sekavalta ja vaikeaselkoiselta. Peli on kuitenkin pohjimmiltaan yksinkertainen ja looginen, ja kun perusteet ovat hallussa on pelin katsominen hauskaa ja mukaansa tempaavaa. Tämän pienen oppaan tehtävänä on auttaa sinua, katsojaa, ymmärtämään amerikkalaisen jalkapallon perusteet, jotta voisit paremmin nauttia pelin seuraamisesta.

Molemmilla joukkueilla on kentällä 11 pelaajaa. Toinen joukkue, se jolla on pallo hallussaan, on nimeltään hyökkäys ja toinen joukkue vastaavasti puolustus. Hyökkäyksen tehtävänä on kuljettaa pallo heittäen tai juosten vastustajan maalialueelle, ja puolustuksen tehtävänä on tietysti estää hyökkäystä. Joukkueet vaihtavat näitä rooleja useaan kertaan pelin aikana, ja se joka pelin lopussa on kerännyt eniten pisteitä, voittaa ottelun.

Pisteet

Amerikkalaisessa jalkapallossa on 4 tapaa hankkia pisteitä.

  • Touchdown, 6 pistettä. Syntyy kun hyökkääjä tai puolustaja vie pallon vastustajan maalialueelle.
  • Potkumaali, 3 pistettä. Syntyy kun pallo potkaistaan läpi maalihaarukasta. Potkumaalia saa yrittää milloin vain. Potkumaaliyrityksen jälkeen hyökkäysvuoro vaihtuu joka tapauksessa, vaikka potkaisevalla joukkueella olisikin vielä yrityksiä jäljellä.
  • Safety, eli oma maali, 2 pistettä. Syntyy kun pallonkantaja taklataan omalla maalialueella.
  • Lisäpiste, 1 tai 2 pistettä. Touchdownin jälkeen joukkue saa yhden lisäpiste yrityksen, joka lähtee 3 jaardin päästä vastustajan maalialueesta. Jos yritys potkaistaan se tuottaa 1 pisteen, jos se heitetään tai juostaan siitä saa 2 pistettä.

Pistesuorituksen jälkeen peli jatkuu aina aloituspotkulla, jonka suorittaa ennen pistesuoritusta hyökännyt joukkue.

Hyökkäysvuoro

Amerikkalaisessa jalkapallossa hyökkäävän joukkueen on tarkoitus kuljettaa pallo vastustajan maalialueelle. Tätä ei kuitenkaan tarvitse tehdä kerralla, sillä hyökkäävällä joukkueella on aina 4 yritystä edetä 10 jaardin matka. Jos hyökkäävä joukkue onnistuu etenemään 10 jaardia tai enemmän, saa se uudet 4 yritystä edetä 10 jaardia. Yritys alkaa aloitussyötöllä, eli hyökkäjään syöttäessä pallon jalkojensa välistä toiselle hyökkääjälle, ja päättyy joko taklaukseen, epäonnistuneeseen heittoon tai pistesuoritukseen. Jos vaadittua 10 jaardia ei saada täyteen neljällä yrityksellä, vaihtuu puolustava joukkue hyökkääväksi ja toisinpäin.Usein hyökkäys käyttää neljännen yrityksensä lentopotkuun, eli potkaistakseen pallon mahdollisimman kauas omasta maalialueestaan. Puolustus saa palauttaa lentopotkua kuten aloituspotkuakin.

Juoksu ja heitto

Hyökkäys voi edetä pallon kanssa kahdella tavalla, juosten ja heittäen. Juoksupelissä pallo annetaan aloitussyötön jälkeen jollekin hyökkääjälle, joka sitten yrittää juosta kohti vastustajan maalialuetta muiden hyökkääjien suojaamana. Heittopelissä aloitussyötön vastaanottanut pelaaja koettaa heittää pallon jollekin toiselle hyökkääjälle. Jos kukaan ei saa heittoa kiinni, on kyseessä epäonnistunut heitto ja seuraava yritys lähtee samasta paikasta kuin edellinen

Puolustus

Puolustuksen tehtävä on ensisijaisesti estää hyökkäystä saamasta pisteitä, mutta myös koettaa estää hyökkäystä etenemästä ja hankkimasta uusia yrityksiä. Puolustajien tehtävänä on siis taklata palloa kantava hyökkääjä mahdollisimman lähellä yrityksen aloituskohtaa, jotta hyökkäys pääsisi etenemään mahdollisimman vähän. Puolustus yrittää myös saada hyökkäysvuoron omalle joukkueelle hankkimalla pallon itselleen. Pallon puolustajat voivat saadahaltuunsa jos se pelitilanteessa tippuu vastustajalta, eli vastustaja rähmää pallon. Rähmätyn pallon saa poimia kuka tahansa kentällä olevista pelaajista. Toinen tapa hankkia pallo omalle joukkueelle on tehdä syötönkatko, eli ottaa heittopelissä vastustajan heittämä pallo kiinni ilmasta.

Aloituspotku

Molemmat puoliajat aloitetaan aloituspotkulla, jossa puolustava joukkue potkaisee pallon mahdollisimman pitkälle vastustajan päätyyn. Hyökkäävä joukkue ottaa potkaistun pallon kiinni ja palauttaa palloa juosten kohti maalia. Hyökkäävä joukkue aloittaa hyökkäysvuoronsa paikasta jossa palloa palauttava pelaaja taklataan. Jos pallo menee yli päätyrajasta hyökkäysvuoro alkaa automaattisesti 20 jaardin linjalta.

Kenttä

Amerikkalaisessa jalkapallossa kenttä on 100 jaardia pitkä ja 53 jaardia leveä (yksi jaardi on noin 0.91 metriä). Kentän pinnassa on erilaisia merkintöjä, joiden tarkoituksena on helpottaa pelin seuraamista ja tuomareidentyöskentelyä. Pienet viivat ovat jaardin välein ja koko kentän poikki menevät yleensä 5 tai 10 jaardin välein. Kentän molemmissa päissä on lisäksi 10 jaardia pitkät maalialueet. Kun hyökkäävä joukkue kuljettaa pallon vastustajan maalialuelle on kyseessä touchdown, eli maali.

Peliaika

Peli on jaettu neljään neljännekseen, joista jokainen kestää 12 minuuttia. Kaksi ensimmäistä neljännestä muodostavat ensimmäisen puoliajan ja kaksi viimeistä vastaavasti toisen puoliajan. Puoliajalla, siis toisen ja kolmannen neljänneksen välissä, pidetään hieman pitempi tauko, yleensä 15 minuuttia. Ensimmäisen ja kolmannen neljänneksen jälkeen on vain lyhyet tauot joiden aikana joukkueet vaihtavat kenttäpäätyjä. Puolenvaihdon jälkeen peliä jatketaan samasta tilanteesta mihin se jäi neljänneksen loppuessa, puoliajan jälkeen peli aloitetaan uudestaan aloituspotkulla. Amerikkalaisessa jalkapallossa peliaika menee poikki epäonistuneen heiton tai sivurajan ylityksen seurauksena ja lähtee uudestaan käyntiin tuomarin vihellyksestä.

Rangaistukset

Amerikkalaisessa jalkapallossa on kolmen tasoisia rangaistuksia: 5, 10 ja 15 jaardia. Kun kentällä tapahtuu jokin rike, heittävät tuomarit kentälle keltaisen liinan merkiksi tapahtuneesta virheestä. Yrityksen jälkeen rikottu joukkue voi valita rangaistuksen toimeenpanon ja rangaistuksen hylkäämisen väliltä. Jos rangaistus hylätään, pelattu yritys jää voimaan. Joskus jo pelattu yritys voi nimittäin tuottaa rikotun joukkueen kannalta paremman tuloksen kuin rangaistus. Jos rangaistusta ei hylätä, palloa siirretään rangaistuksen verran kohti rikkoneen joukkueen maalialuetta.